vrijdag 15 november 2013

Tapestry Tas á la Mochila bag!

In mijn berichtje van 1 november heb ik al een klein stukje van mijn laatste werkstuk laten zien. Maar nu....is hij af!
Het tapestry haken heeft me helemaal in de ban. Patronen zijn echter niet te vinden. Dat wil zeggen, de figuren zijn niet moeilijk na te haken. Maar meerderen (bodem van de tas) en patroon blijven haken....dat is best lastig. Zorgen dat je werk plat blijft en dat het patroon mooi uitkomt is het belangrijkst. Het normale systeem van meerderen heb ik dus al gauw losgelaten.
Op internet vind je heel veel mooie mandala's en die zijn prima voor het tapestry haken te gebruiken. Tekenpapier vind je hier. Gewoon blokjes papier wil ook wel maar vond ik toch lastiger om te bepalen waar ik nou precies bij de volgende toer mijn patroon moest beginnen.
Mijn vondst op internet was de volgende mandala. Ik vond (en vind) hem zo mooi dat ik meteen aan de slag ben gegaan.


Mijn bodem van de tas kwam er na het goed kijken en nahaken zo uit te zien:




Bij het laatste stuk van de mandala ben ik gestopt met meerderen. Ik vond de bodem groot genoeg en  kwam niet meer uit met meerderen en het patroon. Je moet nl. bij het begin van het niet meer meerderen wel uitkomen op een stekenaantal van een veelvoud van 12. Dat heeft met de patronen die je erin haakt te maken.

Het eerste stuk van de tas kwam er dus als volgt uit te zien:



Al met al zitten in de totale tas wel een week of 4 aan vrijetijdsuren haken in. Ik vond het heel leuk om te doen en dit zal zeker niet de laatste tas zijn die ik met deze techniek ga maken.

Bijna af, nog even de hengsels eraan maken met de naaimachine.


 En het totaal plaatje:


 Details:
Er zit 430 gram Catania katoen in.
Het hengsel is aan weerskanten van de schouder +- 60 cm.
Hij is 31 cm hoog en de bodem heeft een doorsnede van  22 cm.

Groetjes,
Annelies

PS. Ik hoop dat ik jullie ook aangestoken heb. Filmpjes van hoe het inhaken van patronen werkt vind je op youtube. Zoeken op tapestry crochet. 

8 opmerkingen:

  1. Ik vind het supermooi!
    Maar ik heb nog zoveel te doen!
    Maar het komt zeker op mijn to-do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is helemaal te gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf, zo super mooi! Ik ga het zeker ook eens proberen, de filmpjes op youtube heb ik al bestudeerd. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben verkocht! Ik ga deze ook proberen te maken in de vakantie. Weet alleen niet zo goed hoe ik moet meerderen in de circel zodat het patroon nog uitkomt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zorg dat je 6x in een toer meerdert op een plek waar het het mooist uitkomt in je patroon. Het blijft opletten en aanpassen zodat het mooi en plat blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. IK vind het supermooi, ik hoop dat je binnenkort een instructie video van maak, want zelf kom ik niet uit. Schitterend mochila ! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spitser gave tas. Ik heb laatst 2 kleine tasjes gemaakt. Mat een grote bodem vind ik wel lastig. Hoe weet je in welke sterk je moet meerderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spitser gave tas. Ik heb laatst 2 kleine tasjes gemaakt. Mat een grote bodem vind ik wel lastig. Hoe weet je in welke sterk je moet meerderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi maar hoe hou je de bodem mooi plat, ik meerder elke 8ste steek. Maar blijft niet plat.

    BeantwoordenVerwijderen